Wat kost een behandeling?

Wanneer je zorgverzekeraar het eigen risico in rekening brengt, naar aanleiding van de door Arkin geleverde zorg, kan dit vragen bij je oproepen. Wij hebben daarom de meest voorkomende vragen en antwoorden in een overzicht gezet, deze is te zien in de veelgestelde vragen op de website van de overkoepelende stichting Arkin.

Kosten van jouw behandeling

We willen je goed informeren over de kosten van een behandeling bij PuntP. Lees onderstaande informatie goed door, zodat je niet voor verrassingen komt te staan.

Vergoeding door je zorgverzekeraar

Je behandeling wordt alleen vergoed door je zorgverzekeraar als je een verwijzing hebt van een erkende verwijzer, bijvoorbeeld je huisarts. Een behandeling bij PuntP wordt door alle zorgverzekeraars in Nederland vergoed. Indien je jouw vergoeding wilt navragen bij je zorgverzekeraar, dan is PuntP bij je zorgverzekeraar bekend onder de naam Arkin. Dit is de overkoepelende organisatie van PuntP. De AGB-code van Arkin is 06290732.

De rekening wordt duidelijker

Vanaf 1 januari 2022, wanneer het Zorgprestatiemodel in werking treed, kun je op de rekening die je van je zorgverzekeraar krijgt precies zien wanneer je door wie behandeld bent en voor hoelang*. Ook zal deze rekening sneller verzonden worden dan je misschien al gewend bent. Hierdoor weet je sneller welke kosten er zijn gemaakt en of je eigen risico al is gebruikt. Voor meer informatie over de tarieven kun je de website van de NZa raadplegen.

*Het Zorgprestatiemodel gaat uit van het principe: ‘planning is realisatie’. Dit betekent dat de behandeltijd die je op de rekening ziet staan de geplande tijd is en niet per se de daadwerkelijke duur van het consult. Alleen als het verschil tussen de geplande behandeltijd en de daadwerkelijke behandelduur meer is dan 15 minuten wordt dit wel aangepast.

Voorbeeld
Er staat een afspraak gepland met uw behandelaar van 45 minuten. De afspraak duurt langer, namelijk 55. Het verschil met de geplande tijd is 10 minuten. Dus de 45 minuten zie je terug op de rekening. Mocht de behandeling maar 20 minuten duren dan zie je 20 minuten terug op je rekening.

Eigen risico

Volwassenen vanaf 18 jaar hebben een verplicht eigen risico bij zijn of haar zorgverzekering. Het wettelijk verplichte eigen risico 385. Dit betekent dat je de eerste € 385 aan zorgkosten zelf betaalt. Het kan zijn dat je een hoger eigen risico hebt afgesproken met je zorgverzekeraar. Of dat je een zorgverzekering hebt afgesloten waarbij de kosten van sommige zorgverleners niet of niet volledig worden vergoed. Raadpleeg hiervoor je zorgverzekeraar.

Nieuwe manier gebruik eigen risico

Door de invoer van het Zorgprestatiemodel zal vanaf 1 januari 2022 het eigen risico ieder jaar worden aangesproken.

Mocht je vragen hierover hebben, neem dan contact op met je zorgverzekeraar. Deze kan voor jou kijken hoe hoog je eigen risico is en hoeveel je hiervan al hebt gebruikt.

Wanneer je zorgverzekeraar het eigen risico in rekening brengt, naar aanleiding van de door Arkin geleverde zorg, kan dit vragen bij je oproepen. Wij hebben daarom de meest voorkomende vragen en antwoorden in een overzicht gezet, deze is te zien in de veelgestelde vragen op de website van de overkoepelende stichting Arkin.

Meer vragen over Zorgprestatiemodel?

Het kan zijn dat je door deze nieuwe regeling met vragen zit. Om jou zo goed mogelijk te kunnen helpen hebben wij een pagina met veelgestelde vragen omtrent Zorgprestatiemodel opgezet. Hier kun je de belangrijkste uitleg vinden, of links naar meer uitleg.

Afspraak afzeggen

Mocht je onverwacht niet op je afspraak kunnen komen, wil je je afspraak dan tijdig afzeggen? Als je de geplande afspraak korter dan 24 uur van tevoren afzegt, kunnen wij kosten in rekening brengen. De zorgverzekeraar vergoedt deze rekening niet.

Vragen over factuur

Voor meer informatie over de factuur, bekijk de pagina met veel gestelde vragen en antwoorden: Veel gestelde vragen over de factuur – Arkin

Vragen of klachten?

Met vragen over je behandeling kun je terecht bij je behandelaar. Vragen over de vergoedingen en je eigen risico kun je stellen aan je zorgverzekeraar.
Voor problemen met je zorgverzekeraar over bijvoorbeeld vergoedingen kun je je wenden tot de Stichting Klachten en Geschillen Zorgverzekeringen (SKGZ).

De wijze waarop de gezondheidszorg wordt gefinancierd is nogal complex. Daarom kan het voorkomen dat je een vraag hebt als je via je zorgverzekeraar een rekening ontvangt. Deze kun je stellen aan de Servicedesk Facturatieklachten. Indien je over de factuur een klacht wilt indienen kan dit via klachtenfacturatie@arkin.nl.

Heb je klachten over de bezuinigingen, kom je erdoor in de problemen of heb je andere vragen over de eerste- of tweedelijns GGZ, dan kun je deze per mail stellen aan meldjezorg@platformggz.nl of per telefoon (anoniem) melden: 0900 – 0401208 (€ 0, 20 per gesprek). Meld je zorg is bereikbaar op maandag, dinsdag & donderdag van 10.00 tot 16.00 uur.